2013. szeptember 5., csütörtök

128. Uluru, Ausztrália



Éjjel érkeztünk Ausztráliába, Sydneybe. Az időeltolódás miatt azt sem tudtam, milyen nap van, és hány óra. Az biztos, hogy sötét volt, hűvös és párás levegő. Szinte azonnal mentünk is tovább egy kisebb repülőgéppel Alice Springsbe. Akkor hajnalodott, amikor az ottani repülőtéren átszálltunk egy még kisebb gépre, amit már csak mi béreltünk a nyolctagú csapatunknak. 



Ahogy kelt fel a Nap, megláttuk alattunk a sík vidék közepén emelkedő, hatalmas kőtömböt.
A prospektusok képei alapján azt hittem, hogy egy asztalszerű, tömör szikla lesz. De innen fentről, a repülőgépről látszott, hogy egy szabdalt, barázdákkal teli, mozgalmas formájú vöröses halom. Olyan, mint egy alvó élőlény, félig a homokba merülve. Egy hatalmas, békés dinoszaurusz.
A közeli üdülőtelepen szálltunk le, és innen busszal mentünk a sziklához. Ahogy a Nap egyre magasabbra emelkedett, úgy változott a szikla színe is a barnásból téglavörösre, majd sárgásra. Itt is turisták hada fotózta a látványt. Már megszoktam, hogy mindenhol ez a tömeg fogad. Csak most kissé más szemmel néztem a vidám, hangos vagy éppen tolakodó embereket. Most ezért a helyért lelkesednek, fotót akarnak, élményt gyűjtenek, néha lökdösődnek az előnyösebb helyért. Vagy éppen békésen meditálva nézik a tájat, elcsendesedve üldögélnek a kisebb köveken. Olyan ártalmatlannak tűnnek. 



Vajon mitől vadulnának meg? Mikor válna belőlük is agyatlan, a másikra támadó, a gyengébbet eltipró zombi? Egy érzés, a félelem, a hiány, vagy csak valami irracionális indulat képes lenne pusztító állattá változtatni őket? Vagy egy józannak tűnő, érzelemmentes és rideg eszme is a egymás ellen fordítaná őket? Az igazságuk biztos tudata, amivel a másik ember fölé helyezhetik magukat, és ezzel jogot adnak önmaguknak a szerintük értéktelenebb élet tönkretételére, elpusztítására?
És tudtam, hogy mindegyiket megtennék. Mert emlékeztem rá, hogy mindezt már megtették, többször is a történelmük során.



Aztán néztem a nagy, nyugodt kőtömböt. Évmilliókat túlélt, de az ember őt is tönkretehetné, mint annyi más értéket itt a Földön. De ezt most egyelőre védi. Ezt legalább védi.
Aztán megláttam a sorban álló embereket, akik mindannyian arra vártak, hogy a kijelölt úton felkapaszkodhassanak a szikla tetejére, nagy büszkén végigsétáljanak rajta, akár egy elejtett, legyőzött állattetemen, és a túloldalon elégedetten jöhessenek le. Kipipálva, hogy ez is megvolt. 





Egyiküket sem zavarta az a tábla, amin az ausztrál őslakosok azt kérték, hogy ne menjenek fel az Ulurura. Ez az ő szent helyük, nem arra való, hogy a hegymászást ezen gyakorolják. Úgy látszik, a fehér embert nem érdekli a másik ember hite. Nem tudom, mit szólnának, ha mondjuk Párizsban, a Notre-Dame székesegyházban, a szentély belsejében a falra egy feljárót építenének, hogy mindenki közelről megcsodálhassa a mennyezeten levő díszítéseket is.

Rossz kedvem volt. Bár azt is tudtam, hogy azért vagyok ennyire kritikus mindennel, hogy ne fájjon annyira a búcsúzás.
Mert közben a hely csodálatos volt. Azt az erőt, azt az energiát, ami itt áradt a földből, a sziklákból, és az égből is, semennyi turista se tudta volna eltorzítani. Itt a bolygó, a Föld szólt hozzám, és nekem majdnem megszakadt a szívem azért, hogy már nem sokáig hallhatom ezt a hangot. Valahol itt a lábam alatt, körülöttem élt, zenélt, mesélt, dobogott az élet, ennek a bolygónak a legmélyebb, legtisztább hangján. Igen, tudtam, ez itt a Földek népének a szent helye. Ennek a bolygónak az egyik legstabilabb, legszentebb pontja. És azért igyekszem mindenféle rosszra gondolni, hogy elnyomjam magamban azt a hangos vágyat, hogy itt akarok maradni. Ebben a békés, nyugodt, anyai ölelő energiában. 




Szóval megint találtam egy szép helyet ezen a bolygón, ahol jó lenne élni. Akkor, amikor már azt hittem, végképp sikerült kiábrándulnom az itteni világból. De hiába látom az emberek tökéletlenségeit, ha közben a bolygójuk csodálatos. És ha itt élnek, ettől bennük is kell, hogy legyen valami csodálatos. Hiszen ebből az anyagból vannak ők is.

Közben a kis csoportunkkal körbesétáltuk az Uluru hatalmas tömbjét. Mindenki csöndben volt. Minden kanyar mögött más-más arcát mutatta a vörösesbarna hegy. Lágy, kerek formák, akár egy gyönyörű nő teste, a Természet anyáé. Aztán titokzatos, éles peremű, ovális barlangok, helyenként az ősi népek sziklarajzaival. Vízmosások szürke csíkjai a kőhullámokon. Meredeken emelkedő, sima hegyoldalak, ahol mintha sebhelyek lennének a kövek vöröses bőrén. Hullámszerűen kanyarodó sziklaívek. 













És körülöttünk az asztallap simaságú, zöld növényekkel, kis fákkal, bokrokkal, fűcsomókkal pettyezett vöröslő táj, felettünk pedig a végtelen, kéklő, tiszta ég. Enyhe szél, hűvös, de napsütéses idő. És természet-szag. A föld, a fák, a kövek egyedi illata, ami feloldja, maga alá gyűri és szétoszlatja a közben sorra megérkező turistabuszok, autók benzingőzét.






A karkötőm persze az elejétől kezdve rezgett, aztán egy idő után be is fejezte a munkáját, és leállt. Nem nagyon érdekelt. Mexikó óta nem voltunk jóban. Úgy éreztem, elárult, becsapott. Úgy volt, hogy ő az eszköz, és én vagyok az irányító. De álnok módon átvette felettem a hatalmat.
Tisztában voltam vele, hogy szükség van rá, a küldetésünk fontos tartozéka, de már nem voltam büszke arra, hogy az én kezemen van. Bárki más is viselhetné. Nem számít. Nem érdem. Csak egy hordár kellett neki.

Szép, hosszú séta volt, majdnem tíz kilométer, ahogy körbejártuk az Ulurut, és visszaértünk a parkolóba. Egyikőnk sem sietett. Ki akartuk élvezni az utolsó, nyugodt pillanatokat. Itt most béke volt.
A következő helyszín a Himalájában lesz, a titokzatos város, Shambala a cél. És ott vár ránk a Tanács is. Az már az út vége lesz. A végállomás ezen a bolygón.
És ki tudja, hogyan lesz tovább. 



A parkoló egyik sarkában egy fiatal őslakos férfi ült a földön, az arcán, karján fehér festékcsíkokkal. Előtte egy nagyon hosszú és vastag, fából készült cső, és azon zenélt. Ez volt a didgeridoo nevű hangszer. Csodálatos, különös mély hangja pontosan illett ehhez a tájhoz, ehhez a sziklatömbhöz. Mintha a hegy hangja lett volna.
Egy nagyon öreg, ősz szakállú, sötétre cserzett arcú férfi állt fel a fiatal zenész mellől. Búcsúzóul odabólintott neki, majd lassú, nyugodt léptekkel odajött hozzánk. Felemelte a bal karját, amin egy kék köves karkötő volt, és azt mondta:
- Akkor hát menjünk.

Úgy tűnt, igaza van. Fölösleges lett volna több beszéd. Ő tudta, kik vagyunk, és mi is tudtuk, hogy ő a társunk. A nevek úgysem számítanak már.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése